Insändare: Ett allvarligt samtal, oss män emellan för kvinnors hälsa

Hej broder.

Det är dags att se sanningen i vitögat och kollektivt sätta ner foten för mäns våld i nära relationer och i samhället i stort, oss män emellan. Självklart är det “inte alla män”. Men när majoriteten av alla våldshandlingar begås av vårt kön är det dags att börja våga prata om problemet, oss män emellan.

Under år 2022 har hittills 19 kvinnor blivit mördade i sin relation. Mördade på grund av personer som de trodde älskade dem tog sig rätten att på de mest bestialiska av vägar döda sin fru, flickvän eller syster. Antalet personer som blivit offer för våld i nära relationer kan vi bara spekulera i då mörkertalet är oändligt. Detta måste få ett slut. Väldigt mörk statistik. Sjuk för att vara mild.

Straffen för de som tar sig friheten att misshandla, förnedra och psykiskt bryta ner sin partner måste vara hårda och se till att den som blivit utsatt för kränkningen inte kan bli utsatt igen. Faktum att det bara finns sju stycken mansjourer som är ansluta till SMR (Sveriges mansjourers riksförbund). Mansjourer som jobbar förebyggande dit män med problem kan ringa för att få hjälp att ändra sitt beteende.

Självmordstalen ökar även, speciellt bland unga män. Man känner sig inte tillräckligt “manlig” eller får ångest på grund utav föreställningar som mansnormen lägger över en likt en våt filt. Därför måste vi kollektivt ta oss en funderare på hur vi vill att vår vardag för oss “inte alla män” ska se ut, oss män emellan.
Det finns många stigman, oss män emellan. Vi ska inte vara svaga, inte gråta, inte vara deprimerade och en hel drös med typiskt maskulina attribut. Självklart måste vi även prata om dessa då den psykiska ohälsan för oss män ökar. Men just nu får vi spotta oss i nävarna och ta oss an den största punkten av alla: att förändra mansnormen, oss män emellan.

Fredrik Palmborn Olofsson (S)
Kristoffer Lindberg (S)
Abdulahi Cadaani (S)