Ny ordförande för S i Gävleborg

Riksdagsledamot Åsa Lindestam från Söderhamn, tidigare distriktsordförande för s-kvinnor i Gävleborg, valdes i lördags till ny ordförande för Socialdemokraterna i Gävleborg efter Yoomi Renström, Alfta. Valet skedde vid socialdemokraterna i Gävleborgs distriktskongress i Hudiksvall den 2 april. Åsa Lindestam lyfter särskilt fram utbildning som den viktigaste frågan för Gävleborg.

Åsa Lindestam
– Det känns jättespännande att ta över som ordförande, men jag känner också stora förväntningar från medlemmarna, säger Åsa Lindestam
Läs intervjun med Åsa Lindestam på helahalsingland.se.
Även fast hon sitter i riksdagens försvarsutskott menar hon att den viktigaste frågan för Gävleborg inte är militär upprustning utan den är utbildning.
– Att höja utbildningsnivån i Gävleborg är en mycket prioriterad fråga. Vi behöver ändra fördelningen av forskningspengar så att högskolorna får bättre resurser, säger Åsa Lindestam.

De 175 ombuden på årskongress var helt överens om valet av ny ordförande – en enig kongress brast ut i ett rungande JA när kongressens ordförande ställde frågan om kongressen kunde utse Åsa Lindestam till ny ordförande.