Internationella kvinnodagen i Bollnäs

Idag är det internationella kvinnodagen och s-kvinnor i Bollnäs beger sig ut runt om i kommunen med sina röda rosor.

”Hoppas att det är just du vackra kvinna som vi får ge en ros!” Hälsar s-kvinnoklubbens ordförande i Bollnäs, Shida Kinuka.

Internationella kvinnodagen har firats i över 1910. Det är en dag då kvinnors rättigheter världen över uppmärksammas. Socialdemokraterna arbetar aktivt för jämställdhet och jämlika villkor, mot förtryck och orättvisor.

Den relativa jämställdhet mellan kvinnor och män som vi har i Sverige är resultatet av politisk kamp som har gjort Sverige mer rättvist, men också starkare. Det är en del av den svenska modellen, där föräldraledigheten, förskolan, äldreomsorgen, den gemensamt finanseriade välfärden och inte minst principen om lika lön för lika arbete – har skapat ett rättvisare samhälle men också lagt grunden för vårt välstånd. Och att kämpa för det är i högsta grad en politisk handling.

När är vi klara? Kanske blir vi aldrig klara.

Hämmande normer kan förändras men tenderar att stelna och bli omoderna om de inte ifrågasätts på nytt. Därför ska vi alltid belysa och bekämpa ojämställdheten i vårt samhälle, inte bara på internationella kvinnodagen – utan varje dag.

Se vår film om betydelsen av internationella kvinnodagen och sprid den gärna i sociala medier.

Vill du gå med i s-kvinnor? Bli medlem här!

s-kvinnor