Socialdemokraterna tar vi bort den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen

I dag har riksdagen fattat beslut om att ta bort den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen. Ett viktigt vallöfte från Socialdemokraterna blir därmed verklighet.

100 000 personer har utförsäkrats under alliansens tid vid makten, sedan år 2010. 10 000 personer har lämnat försäkringen för en andra gång och många utförsäkras nu för en tredje gång. Bakom varje siffra finns en människa, ofta en kvinna.

– Jag är glad att vi idag sätter stopp för utförsäkringspolitiken. Den har inte gett personer bättre förutsättningar att bli friska och komma tillbaka till arbete – tvärtom. I en tid då sjuktalen ökar måste vi lägga resurser på insatser som vi vet ger resultat, inte på ineffektiva och omänskliga utförsäkringar, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll.

Istället för att utförsäkra människor tar regeringen nu krafttag mot den ökande ohälsan. Det finns nu ett tydligt mål för sjukfrånvarons utveckling och ett mycket starkt åtgärdsprogram som fokuserar på att förebygga och förkorta sjukfrånvaron och ge ett bra stöd tillbaka till jobb.

Det handlar exempelvis om hälso- och sjukvårdens förutsättningar att stötta de som blir sjuka, om att stärka arbetsgivarnas roll i det förebyggande arbetet och om att ge Försäkringskassan förutsättningar att göra de prövningar de behöver göra, så att insatser kan göras i rätt tid.

Förslaget gäller från och med den 1 februari 2016.