Nu slopas vårdnadsbidraget

I dag fattade riksdagen beslut om att avskaffa vårdnadsbidraget. Mycket glädjande tycker Fredrik Lundh Sammeli, ordförande i socialförsäkringsutskottet:
– Nu tar vi tydliga steg för en jämställd föräldraförsäkring anpassad till en modern arbetsmarknad, ett modernt familjeliv och barnens rätt till båda sina föräldrar.

Varför vill Socialdemokraterna ta bort vårdnadsbidraget?
Vårdnadsbidraget har inneburit att samhället betalar vuxna för att stanna hemma istället för att delta på arbetsmarknaden. Det riskerar att låsa fast kvinnor i gamla könsroller. En annan effekt av vårdnadsbidraget är att barn inte får tillgång till förskola och går då miste om den pedagogiska verksamhet och den fritidssysselsättning – med lek och kompisar – som barn behöver.

Vilka tjänar på beslutet?
Alla tjänar på att vårdnadsbidraget äntligen slopas. Först och främst kommer kvinnors ekonomi att förbättras om de arbetar istället för att stanna hemma. Det är även viktigt för att kvinnor ska kunna få en pension som det går att leva på.

Vad händer nu?
Socialdemokraterna vill se en modern feministisk politik som stärker både kvinnor och mäns deltagande på arbetsmarknaden och deras ekonomiska självständighet. För att se vad som mer behöver göras för att modernisera föräldraförsäkringen och skapa ett jämställt samhälle kommer regeringen att tillsätta en utredning. Dessa beslut är viktiga steg i riktningen för en modern, valfrihetsinriktad familjepolitik som ökar jämställdheten och uppmuntrar till arbete.

Fakta

• Vårdnadsbidraget infördes av den borgerliga regeringen som en eftergift till Kristdemokraterna. Nu tas det bort av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.
  • Beslutet gäller från och med 1 januari 2016.