Resultatet av Vårmarknadens fråga från Socialdemokraterna i Bollnäs
Vårmarknadens fråga i Socialdemokraternas monter var om biogas är nått att satsa på för framtiden.
63 personer ägnade lite tid åt att svara på frågan och resultatet redovisas nedan.
59 ja
Motiveringar: Mindre utsläpp av fossila bränslen.
Vi i Söderhamn gör det – ta efter.
Ja, naturligvis, vad annars?
Ja, tycker jag med.
3 nej
1 vet ej
Nackdelar:
Inköpspriset på biogasfordon. För personbilar handlar det om 30000-50000 kronor högre inköpspris, för tyngre fordon 40000-70000 kronor.
En annan är antalet gasstationer.
Biogasbilar blir inte lönsamma förrän man passerar 7000-milsstrecket per år. 2. Om inte – se nedan under fördelar.
I nuläget planterar man mat för att sedan slänga det och tillverka niobensin. Majs och sojabönor brukar vara några av de många offer som planteras i stora mängder bara för att tillverka biobensin. Många tillverkare av biobensin bränner till och med ner skogar för att göra mer plats till dessa fabrikerna.
Även i Sverige blandas källsorterat avfall med odlade grödor.
Fördelar:
De främsta fördelarna med biobränsle är att de inte påverkar koldioxidhalten i atmosfären vid förbränning.
Gaspriset ligger några kronor under bensinpriset per liter.
Biogasbilar kan bli lönsamma direkt om man väger in miljöprofilsaspekter mot både omvärlden och sina egna anställda.
Då metangas har 21 gånger större växthuseffekt än koldioxid, så är det viktigt att metangasen från lantbrukets animalieproduktion tas tillvara. Detta kan ske i gårdsbiogasanläggningar där även flera gårdar kan röta sin gödsel tillsammans med t.ex. livsmedelsavfall.
Både för och nackdel:
Biogas kan blandas med naturgas, och det går även att blanda biogas med en mindre andel (10-15%) vätgas (hytan). Biogas kan också utgöra råvara till flytande s.k. GTL-drivmedel för vanliga dieselfordon. Risken för utsläpp av oförbränd metangas i atmosfären får inte underskattas.
Källor: Hållbarutveckling 2012, Wikipedia.org, kristianstadsbladet.se
Citat från Greenpeace och något som vi alla bör ha med oss. ”Idén bakom användningen är att plantorna som använts för framställningen av biodrivmedlen har tagit upp koldioxid när de växte upp och när de sedan används frigörs koldioxiden igen. På det sättet skulle biodrivmedel möjliggöra en ”klimatneutral” körning. Men för att det ska vara motiverat att producera ett biodrivmedel måste produktionen och användningen av biobränslet leda till att mindre växthusgaser släpps ut. Klimatvinsten måste alltså vara betydligt större än den energi som går åt för att framställa bränslet. Dessutom får inte odlingen av energigrödor förstöra ekosystem eller konkurrera med livsmedelsproduktionen. Så ser det tyvärr inte ut idag.”