Oppostionen röstade bort bandyhall i Bollnäs

Bollnäspartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna röstade i måndags nej till ett lån som Bollnäs bandy hade sökt för att bygga en bandyhall på Sävstaås.

I  voteringen i kommunfullmäktige, som slutade 20-25 vann Centerpartiets förslag att säga nej till ett kommunen lånar ut pengar till föreningen.

Centerpartiet har hela tiden under resans gång varit tydliga med att de inte kommer att medverka till att det byggs en bandyhall i Bollnäs.

Bollnäspartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna menade att frågan måste utredas mer och drog upp det gamla spåret SJ-området, något som redan utrets och konstaterats blir en betydligt dyrare hall för kommunen.

Kommunalrådet Marie Centerwall (S) är besviken.

– Vi hoppades på ett positivt beslut in i det sista – och jag tycker det är väldigt beklagligt och bedrövligt att man inte ser värdet i allt som föreningen nu är beredd att ta ansvar för, i det koncept som har tagits fram. Jag kan inte svara på vad som händer här näst, vi måste landa först först efter det här bakslaget.

Kommer det att bli en hall på det gamla SJ-området som borgarna vill?

– Nej – det enda rimliga alternativet om kommunen ska vara medfinansiär i driftstödetn är Sävstaås. Och att prata om ett hallbygge på SJ-området är orealistiska tankar, som skulle ge mångfalt ökade kostnader för både kommunen och föreningen.

Detta är ett stort svek mot bandyn i Bollnäs.