Infrastrukturen i fokus för nya regionen

Den 1 januari bildades Region Gävleborg genom att landstinget och det gamla regionförbundet slogs ihop. Det innebär ett utökat ansvarsområde, skriver Jan Lahenkorva, regionråd.

Region Gävleborg ansvarar nu bland annat för infrastrukturfrågorna.Grunden för länets infrastruktursatsningar är Länstransportplanen 2014–2025. En av Länstransportplanens högst prioriterade vägar är Rv 83 och sträckan mellan Bollnäs och Vallsta. Vägen är en av landets farligaste vägar och behovet av trafiksäkerhetshöjande åtgärder är mycket stora. Hållbarhetsnämnden i Region Gävleborg beslutade på sitt möte den 4 mars att genomföra stora åtgärder på sträckan Bollnäs-Arbrå. Krön och svackor ska tas bort, farliga korsningar, bland annat vid Norrborn, ska förbättras, busshållsplatserna ska bli säkrare och en gång- och cykelväg mellan Bollnäs och Arbrå ska skapas.

Hastighetsbegränsning på 60 km/h på sträckor genom Lottefors försvinner. 80 km/h blir den nya hastigheten på hela sträckan. Det långsiktiga målet är att Rv 83 ska uppgraderas till en väg med hastighetsbegränsning på 100 km/h. De nu beslutade åtgärderna är ett första steg till en uppgradering av Rv 83.

Jan Lahenkorva, Bollnäs (S)

regionråd