Socialdemokraterna vill göra Ljusnan till en forskningsälv

Vi befinner oss i en brytningstid där insikten om behovet av omställning växer. Nya mer hållbara energikällor och energiproduktion efterfrågas. Vattenkraften räknas av många som en förnybar energikälla. Men är den långsiktigt hållbar? Undrar Jan Lahenkorva, socialdemokrat från Bollnäs i en motion som behandlades av Socialdemokraterna i Gävleborg under distriktskongressen den 2 april.

Utan fiskvägar och med en ofta allt för aggressiv korttidsreglering innebär varje vattenkraftverk idag ett förstört ekologiskt system. Vattenkraft som saknar fiskvägar kan därför inte definieras som hållbar.

Idag finns såväl kunnande som teknik för att miljöanpassa vattenkraften. Det som saknas är politisk vilja. Rädslan för elbrist och el från smutsigare produktionsmetoder hämmar viljan att miljöanpassa vattenkraften.

Genom vårt län rinner Ljusnan och Voxnan. Viktiga älvar för vattenkraftproduktion, men också viktiga älvar för oss som bor och lever efter Ljusnan och Voxnan. En Forskningsrapport från Elforsk ”Vattenkraft – miljöeffekter, åtgärder och kostnader i nu reglerade vatten” visar att det skulle vara möjligt att med i stort sett bibehållen vattenkraftproduktion återskapa fiskvandringsvägar upp till laxens naturliga vandringshinder vid Laforsen.

Låt oss därför arbeta för att Ljusnan och Voxnan får bli de älvar där man omsätter forskning till praktik, där man anlägger fiskvägar, utvärderar och vid behov bygger om fiskvägarna, där man forskar fram den bästa balansen mellan effektiv vattenkraftproduktion och skonsam reglering av ett älvsystem upp till laxens naturliga vandringshinder och där man öppnar upp de viktiga sidovattendragen för fiskvandring.

En samling runt ett helt älvsystem finns mig veterligen inte i Sverige idag, skriver Jan Lahenkorva. Däremot finns en hel del kunskap runt enstaka objekt, där Stornorrfors i Umeälven är det kanske främsta exemplet. Ljusnan/Voxnan och dess sidovattendrag skulle kunna bli en viktig kunskapsbank i den för framtiden nödvändiga miljöanpassningen av vattenkraften.

Socialdemokraterna i Bollnäs fick medhåll från partikamrater runt om i hela länet. Distriktsstyrelsens svar på Lahenkorvas motion var mycket positivt.

Detta är en väldigt viktig fråga för Sverige, nämligen energiproduktion och dess konsekvenser för vår natur. Ljusnan är på flera sätt en stor resurs, både vad det gäller energiproduktion, men också som motionären skriver, värdefullt för djurlivet.

Frågan om hur vi kan kombinera att utvinna energi från våra vattendrag men samtidigt inte påverka växt- och djurlivet på ett negativt sätt har varit och är en omdiskuterad fråga. Om det via forskningsprojekt blir möjligt att från vattendrag utvinna energi på ett skonsammare vis är det naturligtvis mycket bra. Mer av vår elproduktion måste framställas på ett så miljövänligt och hållbart vis möjligt.  Ljusnan torde vara en utmärkt älv att göra denna forskning på. Ett sådant projekt kan även bidra till att sätta Ljusnan tydligare på kartan och öka intresset bland allmänheten för det värde som Ljusnan har.

En enig distriktskongress beslutade att uppdra till våra socialdemokratiska riksdagsledamöter och våra regionråd att arbeta för att Ljusnan, Voxnan och dess sidovattendrag upp till laxens naturliga vandringshinder ska bli en forskningsälv för framtidens miljöanpassade vattenkraft.

Detta är naturligtvis mycket glädjande. Socialdemokraterna har drivit frågan om fiskvandringsvägar i Ljusnan under många år, det är därför ett mycket viktigt steg att vi nu fått med oss hela partidistriktet på detta, säger en glad Jan Lahenkorva efter distriktskongressen.